همانطور که اکثرا مطلع هستید استودیو بازیسازی کریستالداینامیکس اخیرا دست بکار شده تا سری بازیهای تومریدر که اتفاقا از جمله پرطرفداران مجموعهها بین بازیکنندهها بشمار میرود را از رخوت و خطر تکرار نجات دهد. در ابتدا بازی قابلدانلود لارا کرافت و محافظ روشنایی در اختیار بازیکنندههای پلتفرمهای رایانههای شخصی، ایکسباکس360 و پلیاستیشن3 قرار گرفت و سپس مسوولان شرکت اسکوئرانیکس از بازآفرینی تومریدر خبر دادند.
در اواسط آذر ماه اسکوئرانیکس به تمامی حرف و حدیثهای پیش آمده در خصوص این عنوان پایان داد و در نهایت از بازآفرینی مجموعهی تومریدر، رسما رونمایی کرد. بازآفرینی جدیدترین قسمت از این سری، هیچ پسوند و پیشوندی ندارد و فقط با نام "تومریدر" شناخته میشود. در این قسمت لارا کرافت جوانتر و کمتجربهتر از قسمتهای گذشته است و مسوولان اسکوئرانیکس قول دادهاند در "ماجراجوییهای یک زن عادی که به دنبال این است که برای زنده ماندن چه باید انجام دهد"، هرچیزی که از لارا کرافت سنتی بیاد داشتهاید را فراموش خواهید کنید.
تاکنون تنها تعدادی طرح مفهومی از تومریدر به بیرون درز کرده بود، اما اخیرا مسوولان سایت رسمی نشریهی گیماینفورمر تصاویری انحصاری از روند بازی این عنوان منتشر کردهاند که خبر از پیشرفت خارقالعادهی در این سری بازیها میدهد. دیگر از لارای زیرک، چابک، تر و تمیز و احیانا خوش تیپ خبری نیست و لارای جوان برای نجات جانش با مرگ دست و پنجه نرم میکند.
بدن لارا از خون و خراشهای کوچک و بزرگ پوشیده شده و مشابه روند بازی سرزمین ناشناخته و آنچه که مدام برای نیتن اتفاق میافتد در یکی از صحنهها به سختی با زمین برخورد کرده است. در یکی از تصاویر میبینیم لارا قصد دارد از داخل جریان آبی که به رودخانه میماند، چیزی را بیرون بکشد و در کنار انگشتانش بهوضح میتوان کلیدهای LT و RT (کلیدهای استاندارد ایکسباکس360) را مشاهده کرد. بنظر میرسد در این عنوان شاهد کلیدزنی، مشابه آنچه در باران شدید دیدهایم، باشیم.
هنوز پلتفرمی بعنوان مقصد نهایی جدیدترین قسمت از سری بازیهای تومریدر درنظر گرفته نشده است و حتا مسوولان استودیو بازیسازی کریستالداینامیکس و اسکوئرانیکس تاریخی برای انتشار این عنوان در نظر نگرفتهاند.
بنظر میرسد در جریان نمایشگاه E3 سال جاری میلادی که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد شاهد نسخهی قابلبازی این عنوان بهمراه تایید تاریخ انتشار باشیم.
همه میدونید که بازی ریبوت شده ! از کارکتر تا همه چیز ! ولی این ریبوت شامل چه چیز هایی خواهد بود ؟! شخصیت اول هنوز لارا کرافت است اما با ظاهری متفاوت و جوان تر.در این نسخه پدر و مادر شما زنده هستن و مخالف نسخه های قبل کسی قربانی نشد. و اما سوالی که خیلی ها در ذهن دارند... که چرا این سری ریبوت شد ؟! کریستال در رابطه با این سوال جواب داد : کارکتر لارا کرافت در سال 90 از همه لحاظ تکمیل بود ! جوری که هم پسران و هم دختران گیمر او را تحسین میکردن.اولین کارکتر مونث که با قدرت تمام در یک بازی حاظر شده بود ! اما این عامل هم مزیت هایی داشت و هم بدی هایی !.. مزیت این بود که کارکتر برای دوران خودش بی نظیر بود و تا 2 یا 4 عنوان بعدی هم جذابیت خودش رو نگه میداشت... اما کارکتری که از همان اول کامل باشد در ادامه باید با او چکار کرد ؟! در واقع لارا کرافت یک ضعف بزرگ داشت که در طول ساختن بازی هیچ تغییری نکرد ! و اون لارایی که ما پارسال در نسخه Underworld دیدیم.. همان لارای ده 90 است ... ما متوجه شدیم که لارا هم باید نسبت به زمان تغییر کند و در نتیجه این سری را ریبوت کردیم

Storyلارا همیشه علاقه به اکتشاف داشته ! ولی در عین حال میخواست خودش رو به پدر و مادرش ثابت کند.با توجه به این او پا به دانشگاه میزارد . بخاطر وضعیت تحصیلی عالی اش او را به راحتی در هر دانشگاهی قبول میکردند.. اما لارا از عمد دانشگاهی سطح پایینی رو انتخاب کرد که با مردم عادی بیشتر اشنا شود.لارا تا هنگام فارغالتحصیلی منتظر ماند. او در مسیری قدم گذاشته بود که پدر و مادر او هرگز همچنین اجازه ایی رو بهش نمیدادن.این کمی او را ازار میداد ولی هر بار به این فکر میکرد که این فرصتی برای من هست که خودم رو به همه نشون بدم !
درست بعد از فارغالتحصیلی لارا یک ماموریت از اکادمی قبول میکند . برای پیدا کردن یک relic گمشده.او همراه دو تن از یاران سفر کوچک خودش را شروع میکند. کسانی که لارا را در این سفر همراهی میکنند Conrad Roth و یک سرباز (marine) سابق هستند که تجربیات زیادی در این ضمینه دارند و هر دوی این شخصیت در طول بازی دارای نقش های پر رنگی هستند.
همه چیز خوب پیش میرفت تا جایی که کشتی ان ها به مقصد نزدیک شد... اما طوفانی غیر قابل پیش بینی و سهمگین کشتی را غرق میکند ! این تنها صحنه ایی هست که همه بازماندگان به یاد دارند ! غرق شدن کشتی توسط طوفان ! لارا از غرق شدن کشتی چیزی به یاد نمیاورد ! بعد ازاینکه چشم هایش را باز میکند خود را در یک غار تاریک که اطراف ان با هزاران شمع روشن شده میبیند ! برعکس ! و اویزان به سقف ! او چطور به اینجا امده ؟! چرا اویزان است ؟! از هیچ چیز خبر ندارد ! و به یاد نمیاورد.
اخرین چیزی که میدانید این هست که کشتی غرق شده ! پس الان دقیقا ما کجا هستیم ؟!

Gameplayبسیاری از بازیکنان به اصطلاح تازه کار ها با ادونچر رابطه خوبی ندارند ! بیشتری ها tr را به عنوان یک بازی خسته کننده یاد میکنند ! اما مشکل همینجاست.. که شما به بازی فرصتی نمیدهید ! سریع دوست دارید اکشن ببینید ! دوست دارید بازی سینمایی باشد ! ایندفعه کریستال مسیر خودش رو عوض کرد.با اینکه طرفداران واقعی tr و بازی های ادونچر کمی مخالف بودند ولی کریستال میخواست اکشن بازی رو بیشتر کنه...که تا کنون مطالب زیر معرفی شده اند :
در طول بازی شما شاهد cut scene های زیادی هستید.. که در برخی از ان ها در طول زمانی خاصی باید دکمه مورد نظر یا نشان داده شده بروی اسکرین را فشار دهید. GI تا الان سکانس هایی از بازی را شرح داده(به شکل نوشتاری)به عنوان مثال سکانسی که لارا باید از یک راهرو مملو شده از اب بگذرد... در این قسمت کنترل لارا در دست شما هست ولی زاویه دوربین و حرکات طبیعی لارا و نگاهی که در ان وحشت دیده میشود! همه کمک میکنند که یک صحنه بسیار زیبا و در عین حال سینمایی در اختیار بازیکن گذاشته شود.
یکی از مهمترین کار هایی که کریستال در مبارزات انجام داد حذف سیستم auto lock بود.که متاسفانه در تمام سری , مبارزه را بسیار اسان میکرد.Darrell Gallagher میگوید : ما خیلی بیشتر از قبل بروی قسمت مبارزات کار کردیم.. یکی از تغییرات جدید سیستم free aim است..که این امکان را به بازی میدهد تا ازادانه و کمی دشوار تر هدف بگیرد. در واقع کریستال سیتسم کامبت را طوری گذاشته که حتی طرفداران سبک اکشن / شوتر هم از سیستم جدید راضی خواهند بود.. .. ممکن است در اوایل کمی نومید شوید ! در هر حال نباید از لارای ضعیف و ترسیده ما که تا حالا به کسی ازاری نرسونده همچین انتظاری رو داشته باشید ! او معمولا در حال ترس هست و وسایل لازم برای شکست دشمنان را ندارد .. در ان سن ! وقتی که یک دختر جوان تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده نباید انتظار داشت که به همین سادگی کسی را بکشد !” karl stewart در این مورد گفت: " ممکن است برای اولین بار کمی سخت باشد یا بهتره بگوییم در اوایل هم برای لارا و هم بازیکن سخت باشد ولی خوب شما باید لارا رو درک کنید البته لارا به همین نحو باقی نمیموند باید او را همراهی کنید و ببینید که چطور لارا یک pro میشود ! اون موقع هست که هر چیزی از جزیره به لارا حمله کند , میتواند ان را شکست دهد." / لارا بر عکس سری قبل دیگه برای ورزش و خوش گذرانی موجودات را نمیکشد بلکه فقط برای اینکه از جزیره جان سالم به دربرد !
کریستال تا کنون به چند اسلحه در بازی اشاره کرده:Bow / ShotGun / HandGun / The Climbing Axe
در رابطه با گیم پلی GI سوالاتی را که کاربران در فروم پرسیده بودند را مطرح کرد... نمونه از سوالات به این شکل بودند :
GI : ایا لارا در بازی به 2 کلت معروف خود دستری پپیدا میکند ؟! یا کلا در بازی لارا قابلیت به دست گرفتن دو کلت دارد ؟!Crystal : خود ما هم در این رابطه بسیار فکر کردیم ولی فعلا به نتیجه ایی نرسیدیم.. فقط میتونم بگم که لارا از همان اول pro نیست... شاید در تمرین دادن او موفق شدید دو کلت به دست بگیرید
GI : مدتی شایعه شده بود که بازی Open World است.. حقیقت دارد ؟!Crystal : این را قبلا هم پاسخ داده بودیم... جزیره محیطی بسیار بزرگ دارد و لارا در ان ازاد هست.. ولی TR یک بازی OW نیست ! یعنی ما این امکان رو به بازیکن نمیدهیم که هر جا که دلش خواست بروید و از همان نقطه شروع به تمام مکان ها دسترسی داشته باشد... ولی ازاد بودن لارا تا حدی هست که بازیکن خشنود و راضی خواهد بود.
GI : حدودا بازی چند ساعت Gameplay دارد ؟!Crystal : چون بازی هنوز کامل نشده فعلا نمیتونیم به این سوال جواب بدیم ولی از این مطمئن باشید که کمتر از 10 ساعت نخواهد بود.
GI: چه کسی صدای پیشه ی لارا خواهد بود ؟!Crystal : تا کنون ما گزینه های بسیاری داشتیم ولی برای این لارای جدید ما به یک صدای با طراوت و جوان احتیاج داریم...فعلا داریم روش کار میکنیم.
GI : ایا اب نقش زیادی در بازی دارد ؟! ایا لارا قادر هست که شنا کند ؟!Crystal : نه تنها اب بلکه عناصر های دیگر از قبیل خاک , اب و هوا در بازی در نظر گرفته شده. در کل ما مراحل را طوری ساختیم که اگر بازی کن در شرایطی همچون لارا باشد چه میکند ؟! که با گذاشتن سر نخ ها و با استفاده از اتش و اب میتوانید این معما های ساده را حل کنید... بسیار ساده است.. فقط فرض کنید شما جای لارا هستید.
یکی دیگه از نکات جالب بازی کمپ کردن است... شما در نقاط مختلفی میتوانید کمپ کنید.. در کمپ شما قادر به کار هایی مانند ادغام وسایل... تمرین دادن لارا..سفر از نقطه ای به نقطه ای دیگر.. و استراحت هستید

با خوندن این مطالب ممکن است بگید بازی بعد از چندی تکراری میشود... اما هنوز تموم نشده ! یکی از نکات زیبا و تفریحی بازی جمع اوری اب و غذا است ! خب لارا هم یک انسان هست و به اب و غذا احتیاج دارد تا زنده بماند ! کریستال گفت : در tr جدید شما نباید فقط نگران نمردن باشید ! این در این رابطه نیست که برای خودتون خوشحال ازادانه بگردید و میوه از درختان بچینید ! بلکه میخواهیم جایزه ایی باشد برای کسانی که اکتشاف ها رو انجام میدهند و از پس قسمت اکشن بازی بر میایند.در واقع ما این سیستم را به اندازه ایی قابل انعطاف گذاشتیم که با صلیقه هر بازیکنی سازگار باشد
همچنین به تغییر وضعیت اب و هوا هم اشاره شده...شما در طول بازی از یک مکان یا منظقه بار ها باید بگذرید و با توجه به سیستم اب و هوا ممکن است هر بار این قسمت ها از تنوع خاصی برخوردار باشند
Graphic
در مورد گرافیک بازی فعلا نمیشه صحبت کرد چون بازی تکمیل نشده و از انجایی که هنوز تاریخ انتشاری معین نیست پس به احتمال زیاد در این سال هم منتشر نمیشود.در کل منظور این است که هنوز برای نظر دادن در مورد گرافیک زود بوده ولی در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم
تمام سری tr دارای محیط های وسیط و زیبایی بئدند که یکی از نکات برتر در 3 نسخه قبل که توسط Crystal ساخته شده بود Draw Distance بازی هست.به عنوان مثال در تصاویر زیر که مربوط به نسخه سال 2008 /underworld هست دقت کنید.

همیشه در tr بازیکن شاهد مناطق چشم انداز و یا مقبره های زیبا هست که با دقت بالا و به زیبایی طراحی شدند.پس tr جدید هم نباید تفاوت زیادی داشته باشد.
در سال 2006 برای اولین بار در سری ,کریستال از motion capture استفاده کرد که با توجه به ان حرکات بسیار طبیعی تر شده.. با اینکه تغییرات زیادی در عنوان 2007 شاهد نبودیم ولی در 2008 (UnderWorld) تمام mocap ها از اول انجام شد , نه تنها حرکات بلکه تمام اجزای چهره لارا هم Motion Scan شده بودند و همه دوباره طراحی شده بودند ولی متاسفانه در underworld فقط به مدل لارا دقت کرده بودند و بقیه کارکتر ها طراحی قوی ایی نداشتند
با توجه به اسکرین شات ها و مصاحبه GI کریستال از سیستم پیشرفته mocap در حال استفاده است تا حتی بهتر از قبل چهر ها را طراحی کند چون شما در این عنوان باید شخصیت ها رو حس کنید ! و از نگاه انها باید متوجه موقعیتشان بشوید..با دیدن تصاویر جدید و منتشر شده حتما توجه شما به ابجکت ها و وسایل ریز و کوچک در محیط بازی جلب شده در واقع طراحی اینها بی هدف نبوده چونکه شما میتوانید از انها استفاده کنید . یکی دیگه از عوامل موثر جو و اتمسفر جزیره و مکانها است که ما همیشه شاهد این مزیت در تمامی سری بودیم
ریبوت Tomb Raider تحولی عظیم در سری است.در واقع میشه گفت جز اولین بازی هایی بود که طرفداران با ریبوت ان مخالفت نکردن.و با نگاه کردن به کارنامه کریستال میدانیم که با یک عنوان بزرگ روبرو هستیم.
